CALAMANSI - KALAMANSI

09.02.2019

Calamansi - Nå skal jeg passe meg litt, men jeg tror jeg tør og påstå at dette må være Filippinenes nasjonal frukt. Den brukes så ogsi til alt. Som smaksfremmer, syrlig element i alt fra sauser, gryteretter, grillmat til dessert. Hos oss finner du frukten som fersk, som pulver som blandes ut. Som juice med honning, blandet med soyasaus tilsatt i nudler etc. Om sommeren har jeg registrert at den er fryktelig populær på grillmat, så hvorfor ikke prøve, når vårsola kommer. Denne lille limen, er omtrent 1/4 i størrelse av en vanlig lime.  Andre navn på calamansi er: aldonisis, calamonding, calamunding, Chinese orange, kalamondin, Golden lime, calamondin orange, Panama orange, kalamunding, kalamonding, kalamundin, calamundi.

Frukten brukes hovedsaklig når den fortsatt er ung og grønn. Når den er moden, blir den orange i fargen.  

Den mest brukte varianten er calamansi blandet i soyasaus (toyomansi - Toyo = soyasaus - Mansi - calamansi). Denne sausen brukes som marinade og dippsaus, til f.eks reker.

Smaksmessig minner den om en sylig appelsin, eller en annen måte og si det på en litt midlere lime. 

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang